Friday 16 September 2011

Makna Nama Allah

Allah ialah Tuhan yang Satu. Tuhan yang disembah oleh umat Islam dan orang-orang yang menganut agama hanif. Ia adalah bahasa Arab yang merujuk kepada Tuhan yang Esa. Allah lah yang mencipta, mentadbir dan memiliki seluruh alam ini. Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan seluruh alam. (Surah alFatihah Ayat 2)

Nama Allah tidak melambangkan jantina lelaki atau perempuan. Allah tidak melambangkan sifat plural atau banyak. Di dalam AlQuran nama Allah disebut sebanyak 2,698 kali. Nama Allah ditetapkan oleh Allah sendiri. Ini disebut di dalam AlQuran di dalam Surah Toha Ayat 14 yang bermaksud :

" Ssungguhnya Aku adalah Allah, tiada Tuhan selain Aku, maka sembahlah Aku."

Perkataan Allah adalah khusus dan bebas. Ia bebas dari struktur bahasa dan maknanya. Dari sudut bahasa, perkataan  Allah adalah jamid atau unik. Ia tidak diambil dari mana-mana perkataan. Ia bukan terbina dari perkataan " al  illah "."Al" dalam nama Allah tidak boleh dipisahkan daripada Llah sebagaimana dalam bahasa Arab seperti al masjid atau al kitab. Jika ia ditambah dengan perkataan "al" sebagai perkataan awalan, maka ia  bermakna ada banyak Tuhan yang berbeza. sedang nama Allah selama-lamanya kekal sebagai Allah Tuhan yang Esa.

Nama Allah tidak boleh dijantinakan menjadi perempuan atau lelaki.  Dan nama-nama lain tidak boleh diterbitkan dari nama Allah.

Nama Allah mempunyai keistimewaan yang tidak ada pada nama lain. Ia adalah nama yang mempunyai huruf-huruf sempurna sesempurna sifat Allah. Ia mempunyai makna yang sempurna sehinggakan ia disebut oleh ulama' sebagai 'ismu Allah al a'dzam' yang bermaksud nama Allah yang mulia dan dikabulkan doa bagi mereka yang menyebut namaNya di dalam doanya.

Serulah nama Allah setiap saat dan ketika.. dan kita akan merasakan keluarbiasaannya.....

No comments: